Verbeteren prestaties BOXwise Server

Volgen

Soms ontstaat bij gebruikers het gevoel dat een proces of handeling trager is dan men is gewend.  In dit artikel geven we je handvatten om te achterhalen waar de vertraging (mogelijk) ontstaat.Daarnaast bevat het een aantal "Best Practices" die tot betere prestaties leiden. 

 

Mogelijke oorzaken

Als de prestaties binnen BOXwise trager zijn dan je gewend bent is het als eerst van belang om te onderzoeken waar de oorzaak (mogelijk) ligt. BOXwise integreert met andere systemen en op al deze onderdelen kunnen vertragingen ontstaan. Hieronder zie je een lijst met subsystemen en een uitleg hoe je de prestaties van deze onderdelen kunt analyseren.

 

Subsysteem Uitleg
Het ERP (Exact/Afas Profit)

De overgrote meerderheid van de  gegevens in BOXwise worden real time uit het ERP systeem gehaald. Een barcode scan van een product bijvoorbeeld of het overzicht van leverbare orders.

De #1 reden waarom een order verwerking zo lang duurt is de verwerking doorvoeren in het ERP (en hierop wachten tot dit gelukt is). 

Printers

Soms kan het lang duren voordat een printopdracht ontvangen wordt door een printer dit kan komen door:

  • Grote bestanden om te printen
  • Netwerk problemen
  • Volle windows %Temp% folder op de BOXwise server (onder het windows account waar BOXwise onder draait).

Dit kan een van de oorzaken zijn waarom een verwerking van een order/batch langer duurt dan normaal.

Netwerk

Als er problemen zijn op het interne netwerk kan er voor zorgen dat de scanner en touch applicatie traag reageren en/of veel foutmeldingen krijgen.

Lees ook Optimale WIFI Netwerkinstellingen

BOXwise database (SQL Server)

BOXwise heeft een achterliggende database waar gegevens in opgeslagen worden zoals het log en historische gegevens (zendingen en ontvangsten).

Vertraging kan oplopen naarmate BOXwise database meer gegevens verzamelt

BOXwise applicatie

Als laatste de BOXwise applicatie zelf. 

 

Ontstaat het gevoel dat de BOXwise applicatie zelf traag is? Monitor dan de server waar BOXwise op draait en controleer of daar hoog CPU- of geheugengebruik te zien is.
De processen die je hiervoor kunt monitoren zijn:

  • Wms.WarehouseServer.exe of Wms.WarehouseServerConsole.exe
  • Wms.ErpConnectionHost.exe (dit kunnen er meerdere zijn)
  • Wms.MarsallingObjectHost.exe (dit kunnen er meerdere zijn)
  • w3wp.exe (voor de applicatiepool boxwise_pool)

 

Analyse

Windows is uitgerust met een krachtige tool waarmee performance problemen blootgelegd kunnen worden. Dit is de Performance Monitor (perfmon.exe). Hier zit standaard een sampling Data Collector Set in waarmee gekeken kan worden naar de prestaties van de server gedurende 60 seconden. Voer dit uit op momenten dat gebruikers prestatie problemen ervaren.
Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Open Performance Monitor (zoeken op perfmon in Windows Search)
  2. Selecteer Data Collector Sets>System
  3. Doe rechtermuisklik op Systeem Performance
  4. Wacht > 60 seconden
  5. Selecteer Reports>System>System Performance
  6. Dubbelklik op het rapport en je krijgt een rapport te zien met de bevindingen.

LET OP! Dit is een momentopname. Voer dit bij voorkeur dus uit als iemand binnen BOXwise een handeling uitvoert die trager is dan normaal.

 

 

 

Best Practices ter verbetering van de prestaties

Om ervoor te zorgen dat prestatieproblemen van één applicatie niet de prestaties van andere applicaties beïnvloeden raden wij sterk aan om BOXwise Pro op een eigen (virtuele) server te draaien, zoals ook beschreven in de minimale systeem eisen.

Daarnaast adviseren wij de Databases (SQL Server) op een eigen server te draaien met ruim voldoende werkgeheugen en een RAID configuratie van SSD's (Solid State Disk) als opslag (vaak zijn de databases de bottleneck). Zorg ook dat je gebruik maakt van SQL Server Standaard Editie of hoger, zodat de hardware ook effectief gebruikt wordt. SQL Server Express is dan wel gratis maar kan (ten tijden van dit schrijven) maar van maximaal 4 CPU Cores gebruik maken.

Hardware

Het is lastig een sluitend advies te geven omdat dit erg afhangt van het gebruik van BOXwise, het aantal clients en de hoeveelheid data en eventuele achtergrondprocessen. Als richtlijn kun je de onderstaande tabel aanhouden maar dit is geen bindend advies. BOXwise probeert zoveel mogelijk processen die parallel kunnen draaien parallel te draaien. Echter zijn er ook processen die nu eenmaal vrij lineair van aard zijn en dus alleen versneld kunnen worden door echt snellere hardware. Meer CPU cores garanderen geen snellere lineaire processen. Dit helpt wèl bij het afhandelen van meerdere aanvragen tegelijkertijd.

BOXwise Pro - Hardware Calculator
  Clients** (tegelijkertijd opererend) CPU Cores Geheugen (MB) IOPS (Reads/Writes per second) I/O in MB/s
Minimum (4 clients) 4 4 4096 2 4
8 clients 8 8 4096 4 8
12 clients 12 10 6144 6 12
16 clients 16 12 8192 8 16
20 clients 20 14 10240 10 20

** Hieronder verstaan we Touch PC's/Scanners.

 

Bekende performance problemen

Binnen BOXwise zijn een aantal bekende zaken die de performance negatief kunnen beïnvloeden.

Vertraging bij inloggen of switch van zone in de portal

Dit probleem heeft onze aandacht, en zal in een volgende versie van BOXwise worden opgelost. Dit probleem is tijdelijk op te lossen door in IIS (Windows internet information services) de applicatie pool van BOXwise te herstarten.

 

Ophalen leverbare orders

Deze gegevens komen direct uit het ERP systeem. Hier ontstaat in de meeste gevallen dan ook de vertraging. Dit kan liggen aan:

  • Netwerk 
  • De grootte van de set orders
  • De SQL Server die de data niet snel genoeg op kan halen (SQL Express? zie sectie Best Practices)

Controleer of je de set waarover leverbaarheid moet worden gecalculeerd kunt verkleinen door filters te leggen op bijvoorbeeld de leverdatum.

Traagheid bij verwerking order/zending

 Dit is een typisch lineair proces. De orderverwerking is een aaneenschakeling van stappen die in volgorde moeten worden afgehandeld. Denk aan opslaan van informatie in database, maken van een pakbon, printen van de pakbon.

Overigens kent BOXwise wel een mogelijkheid om de verwerkingen via de berichten wachtrij te laten verlopen. Hierbij ervaart de medewerker in het magazijn geen vertraging meer bij de verwerking. Wilt u dit gebruiken neem dan contact op met ons.

 

 

Hebben de voorgestelde antwoorden uit de Knowledge Base u niet geholpen? Stuur dan een incident in.

Stuur een incident in
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen